Som skapt for markedsføring?

Sosial medie markedsføring er et veldig aktuelt tema innen Digital markedsføring og man skulle nesten tro at SoMe var skapt for markedsføring. Den største forskjellen på digital og tradisjonell markedsføring er muligheten til å måle om en annonse fungerte og på hvilken måte den fungerte. Bruken av SoMe gir bedriften nye måter å:

-Bygge relasjoner
-Bygge opp kjennskap til merkevaren
-Konvertere kontakter til kunder
-Få tilbakemeldinger
-Finne informasjon om dine kunder og segmentere
-Øke bedriftens resultat

Det blir derfor viktigere og viktigere for bedrifter å lykkes på sosiale medier, men hvordan lykkes man egentlig på sosiale medier?

Sosiale medier handler veldig mye om kvalitet og aktivitet. Det hjelper ikke mye å poste 5 bilder om dagen på Instagram hvis dette ikke er av høy nok kvalitet. Å drive SMM (Sosial mediemarkedsføring) krever planlegging og engasjement. Bedrifter burde sette opp en plan for hva som skal publiseres, når det skal publiseres, hvor det skal publiseres og hvem dette skal treffe. Profesjonelle markedsførere bruker faktisk 16 timer i uken på å drive SMM!

Tips for å lykkes med sosial mediemarkedsføring

1. Planlegg, planlegg og planlegg

Det holder ikke å bare lage en Facebook og Instagram side. Du må vite hvem kundene dine er og hvor de befinner seg. Det er ikke garantert at Instagram er det beste nettverket for din målgruppe. ‘Go where the money is’. Du må også sette deg mål og delmål som er hensikten til at du befinner deg på sosiale medier. Er det for å få flere kunder, bygge merkevare, bygge lojalitet hos kundene eller bare øke salg. En kalender over når du skal poste hva og hvor kan derfor være et nyttig verktøy.

2. Kommuniser

Det viktigste uansett er at du ikke kun bruker publiseringene dine til å reklamere og fortelle om dine produkter. Bruk disse til å kommunisere med kundene og lytt til hva de sier. Dette er en super måte å bygge relasjoner og drive en alternativ kundeservice. Svar på alle kommentarer og vis kunden at den blir hørt. Vis at du bryr deg. Tenk at posten din skal være en “ice-breaker” og få i gang en samtale med kundene. Lytt til det som blir sagt og ta det til deg så lenge det er sakelig. Ansett gjerne noen som har ansvaret for å svare kunder slik at dette blir skikkelig oppfulgt. Bruk heller annonserte plasser til å reklamere for tilbudene dine. Nyheter og spesielle tilbud kan selvfølgelig være aktuelt i noen tilfeller, men ikke hele tiden.

3. Kvalitet over kvantitet

Når du har slått fast en strategi og er klar til å starte må du vite hva du skal publisere. Kvalitet over kvantitet er en god huskeregel her. Hvis du publiserer for mye og av for dårlig kvalitet ender du opp i menneskehjernens “søppelpost” og du trekker mindre oppmerksomhet. Publiser innhold gjerne sammen med et bilde eller en video som trekker oppmerksomhet. Det må være visuelt fint og relevant til det innlegget handler om.

4. Måling og analyse

Det å kunne følge med på hvordan kundene bruker det du legger ut på sosiale medier er kjempemulighet. Da har du mulighet til å se hva du får ut av innsatsen din. Noen ting det kan være lære lurt å følge med på er:

  • Delinger over de forskjellige sidene
  • Klikk
  • Samtaler
  • Trafikk fra sosiale medier og inn på din nettside
  • Økt trafikk og følgere på sosiale medier
  • Hva slags innlegg som treffer best

Da kan du som sagt se hva du får ut av innsatsen din, men også hva du eventuelt må gjøre annerledes.
Se gjerne filmen under for litt ekstra påfyll.

Ref:

5 Essential Steps to Success in Social Media Marketing

Share This:

6 thoughts on “Som skapt for markedsføring?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *