En vurdering av nettbutikken Marked.no

Som en naturlig del av digitaliseringen blir det viktigere og viktigere for både enkeltpersoner og bedrifter å fremstå på riktig måte på nettet. Ikke nok med å ha en nettside som fungerer, men man på huske å tilpasse seg enheter i alle størrelser.

 

I digital markedsføring faget har jeg nå fått i oppgave å vurdere en nettbutikk jeg kunne tenke meg å jobbe for. Jeg har derfor valgt å vurdere Marked.no, en dagligvare på Internett med hjemlevering. Marked.no har eksistert i noen år nå og gjorde store endringer med konseptet sitt i fjor. I tillegg har de nå utvidet slik at de ikke kun leverer i Oslo, men også i områdene rundt Oslo. Det er gøy å se et sånt konsept vokse frem fordi dette er jo den ultimate løsningen kontra å fysisk dra i butikken. De byr på 4500 varer, oppskrifter og ferdigmat. Kanskje de danker ut matkassene etter hvert? hvem vet.

Når jeg skal vurdere nettbutikken kommer jeg til å delvis bruke kriterier fra stammen.no som du finner HER og noen punkter jeg personlig mener er viktige.

1.Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er døds viktig for nettbutikker og jeg synes marked har løst dette på en ok måte. Forsiden er ryddig og enkel som dere ser på bildet ovenfor. Du har tydelige menyer som gir enkel navigering til alt på siden og grensesnittet er av kjent art. Det er egentlig bare en ting jeg mener ødelegger litt. Det er kanskje bare jeg som mener at det første du ser når du kommer inn på nettsiden burde ikke være ett litt stort bilde med to halve bilder under. Dette inviterer jo selvfølgelig til at leseren skal bla seg nedover på siden, men de halve bildene skaper en uryddig forside. Hvis de vil ha med all den informasjonen de har der på det første bildet burde de valgt et annet oppsett av bildene. Ellers mener jeg nettbutikken gir et ellers bra første inntrykk. Innbydende, enkel å navigere i, og viser tydelig frem at de ikke bare har dagligvarer, men også oppskrifter som kan hjelpe med inspirasjonen på kjøkkenet.

2.Nettsidens søkemotor

Nettsidens søkemotor fungerer utrolig bra og gjør det veldig enkelt å finne de varene man skal ha. Til og med om man ikke vet hva de heter. Dette er kanskje et av de viktigste elementene hos en dagligvare på nett. For at folk skal synes det er like enkelt som i butikken er det viktig at de klarer å finne varene de vil ha. Søkemotoren fungerer slik at hvis du søker på “glutenfri” får du opp alt som er glutenfritt. Det samme gjelder f.eks. “jordbær”. Da får du først og fremst opp frukten jordbær etterfulgt av diverse andre jordbær produkter som syltetøy og yoghurt.

3.Mobilvennlig

Vi ser jo en tydelig vekst i netthandel eller generelt bruk av nettet på mobile enheter. Derfor er det viktig at bedrifter tar hensyn til dette. Spesielt da bedrifter som marked.no som skal være med på å gjøre hverdagen til folk enklere. Å være mobilvennlig er en ting marked.no skal få skryt for. Nettsiden er super å manøvrere på mobilen og som pølsa i rosinen finnes det jaggu meg en app også. Appen er kjempe ålreit å ha med tanke på at den har en scannefunskjon som hjelper deg med å sette opp huskelister etter som ting blir tomt. 6/6 til dere marked, knallbra!

4.Leveransemåter og tider

Som med alt annet er det viktig at varene kan leveres på best mulig måte, til best mulig tid, på best mulig plass. Marked.no har sluttet med hentepunkter og leverer derfor kun hjem på døra. De har valgt å sette opp flere tids slotter ila. dagen og har levering 7 dager i uken. Jeg mener at dette burde være noe de fleste klarer å forholde seg til. Det som er bra er at så lenge du bestiller innen 23.59 har du mulighet til å få varene allerede klokken 08 dagen etterpå. Leveringstidene ovenfor er tidene knyttet til min adresse og som dere ser er det stor mulighet til å velge selv. Personlig mener jeg at hentepunkter kanskje burde være et alternativ for da har kunden mulighet til å styre litt selv. Ulempen er at da blir man ikke en fullstendig online tjeneste og krever at kunden må ut av huset for å få varene sine uansett. Prisene for leveranse er:

  • 99,- for handler under 500kroner
  • 39,- for handler over 500kroner
  • 0,- på visse tidspunkt og handler over 1500kroner

Jeg mener dette er en fin måte å få folk til å planlegge litt mer. På denne sparer både marked og kundene penger og tid. Det skal i alle fall mye til for å handle mat for under 500 kroner for ei uke.

5.Kommunikasjon

Kommunikasjon utad da gjennom facebook og andre sosiale medier er kanskje noe marked burde jobbe litt mer med. De har 8-9 tusen likes på facebook, men får ikke mye kommentarer og likes på bildene sine. Samtidig så når de først får kommentarer eller meldinger så svarer de sjeldent. De burde jobbe mye med å kommunisere via andre kanaler enn bare tlf. når det kommer til kundeservice og relasjonsbygging for å gjøre jobben mye enklere.

6. konklusjon

Marked.no gir et kjempebra inntrykk og har virkelig stell på nettbutikken sin. Det totale inntrykket er kjempebra og jeg har ikke noe annet enn skryt å gi på nettsiden og motoren de bruker. Det jeg vil trekke frem er hvor dårlig de er til å benytte seg av verktøy rundt for å støtte opp under nettsiden, kundeservicen og relasjonen.

Totalt: De har en Lamborghini, men vet ikke helt hvordan de skal kjøre den.
Terningkast 4/6

Karl Philip

 

 

 

 

 

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *