Thumb stopping content; Er jeg kul nok for deg?

For en stund tilbake hadde vi besøk fra Facebook i klassen. Han snakket mye om facebook annonser og noe jeg bet meg fast i var dette med “thumb stopping power”Altså en annonse eller posts evne til å stoppe tommelen fra å scrolle videre. Jeg mener å ha hørt at vi bruker maks 3 sekunder på å bestemme oss om vi vil se en post eller scrolle videre. Hvor mange sekunder gjennomsnittet ligger på er ikke så viktig. Poenget er at det går jævlig fort når vi først ruller av gårde nedover news feeden. Så hva er det egentlig som får meg til å stoppe opp når jeg scroller av gårde på iphonen min? Jeg begynte etter hvert å notere ned hva slags poster som fikk meg til å stoppe og hva jeg følte jeg satt igjen med etter posten. overraskende nok så endte listen min opp som dette:

1. Hunder – smil og latter

2.Katter – smil og latter

3.Folk som slår seg – smil og latter

Neida! Ut ifra de resultatene jeg fikk samlet opp over en uke fant jeg ut at det viktigste for meg var å se noe nytt. Noe jeg ikke hadde sett tidligere. Noe som kunne underholde meg og gi meg noe tilbake. Om det var et smil, kunnskap eller bare relevant informasjon for meg hadde ikke mye å si, så lenge jeg følte at jeg fikk noe tilbake. Posten kunne faktisk være så urelevant for meg som over hodet mulig, så lenge det var noe nytt ved den. En ny måte å få et bilde til å se levende ut eller en video som var klippet på en måte som skilt seg fra andre. Det at jeg fikk en opplevelse av å stoppe opp og bruke tiden min på denne posten uten at det føltes bortkastet hadde mer å si enn om informasjonen var relevant og at det var et godt tilbud. Rett og slett få meg til å føle noe som helst annet enn at posten er en vanlig post.

En annen viktig ting jeg la merke til var at jeg hadde det veldig travelt selv om det var helg og jeg ikke hadde planer. Hvis en video varte i flere minutter så jeg den sjeldent ferdig. Jeg hoppet kanskje til slutten for å prøve å finne poenget, men hvis det tok for lang tid kastet jeg inn håndkleet og suste videre i jakten på godt innhold.

For å oppsummere hva jeg kom fram til har jeg komponert frem en liste over hva som får meg og andre til å stoppe opp og lese akkurat din post. Jeg har prøvd å gjøre litt research for å kontrollere at jeg ikke bare har kommet fram til viss vass og det viser seg at jeg har truffet veldig bra. Bare se her:

 

Ta meg med storm

Siden news feeden er sosiale mediers autbahn med en fartsgrense på rolige 2s/s ( sveip i sekundet) er førsteinntrykk viktigere enn noensinne. Vi må klare å få sjåførene til å hoppe på bremsen og blinke seg inn på siden for å undersøke hva vi har å komme med. Dette klarer vi ikke hvis førsteinntrykket er dårlig. Jeg orker for så vidt heller ikke bruke tid på posten hvis det som kommer etter ikke lever opp til forventningene jeg fikk av første inntrykket. Dette kan være en utfordring med video.

Kiss: Keep it simple, stupid

Føler meg litt klisjé som bruker quotes fra filmer, men føler denne treffer ganske bra. Det ligger flere grunner bak at du skal gjøre ting enkelt, og særlig posting på sosial medier. For at noen skal ville stoppe opp på nettopp din post må budskapet være tydelig og lett og forstå. Jeg tror jeg snakker for veldig mange når jeg sier at jeg nesten alltid scroller forbi vanlige poster med mye tekst og lite visuelt. Jeg har dessverre ikke forandret meg mye siden barneskolen og synes fortsatt at bøker med bilder er det aller beste, og slik liker jeg innholdet mitt på sosiale medier også. Dette kan gjøres ved hjelp av tre enkle ord ; Kort, enkelt og kreativt. Kreativitet er nøkkelen til å få noen til å stoppe opp.

(Oreo ad med 360 video)

Bevegelse og interaksjon

Nå som jeg har snakket om at vi må være kreative, men fortsatt gjøre det enkelt kommer dette med levende poster inn i bildet. Bilder med liv og bevegelse som gifs,albumer, karuseller, videoer og andre måter å poste bilder på er kult. Få bildet til å virke levende ut! Nå er jo 360 filmer ganske i vinden hvor den som ser på filmen kan se rundt seg bare ved hjelp av å flytte mobilen eller dra på skjermen.  Dette engasjerer i alle fall meg som seer når jeg kan styre noe selv, men nå er jo jeg en gutt med en fetisj for teknologi og duppedingser.

Ovenfor ser dere hvor kult det faktisk kan gjøres med teknologi. Animert 360 video hvor vi følger reisen til den nye oreo kjeksen i produksjon. Personlig fikk jeg et flashback til charlie og sjokolade fabrikken og jeg satt klistret til skjermen første gangen jeg så denne.

Husk overgangen fra desktop til mobil

Vi ser at bruken av mobiltelefon øker stadig. Det er derfor viktigere enn noensinne at du tilpasser innholdet ditt slik at jeg kan se det på mobiltelefonen. Ta en video for eksempel. Hvis jeg sitter på t-banen og sjekker facebook kommer jeg aldri her i verden til å trykke meg inn på videoen å se den med lyd hvis jeg ikke har med ørepropper. Derfor skal du få et triks i ludo av meg: Legg inn undertekst. Dette gjør at jeg fortsatt får med meg budskapet selv om jeg ikke går inn og hører på videoen. I tillegg kan teksten være en grunn til at jeg velger å faktisk gå inn på videoen, fordi den fenger meg. Et annet tips når det kommer til posting i henhold til mobiler er jo at skjermen er helt motsatt fra  pc-ens widescreen. Jeg bruker sjeldent mobilen min sidelengs og det tviler jeg på at dere gjør heller. Derfor er det viktig å bruke et oppreist video format for å få mest mulig inn på skjermen på en gang.

(Anti-Smoking campaign)

Lek litt med følelser

Poster som får meg til å føle noe er ofte de jeg sitter igjen med sterkest inntrykk av. Hvis posten har gjort meg glad, trist, rørt eller sint vekker dette automatisk et engasjement i meg. Dette er da ikke nødvendigvis noe som vil hjelpe deg til å få folk til å stoppe, men de vil i alle fall huske posten din. Vekk et indre engasjement uavhengig om det er fordi seeren ble frustrert eller glad, så vil han sitte igjen med et inntrykk du gjorde på den, og det vil du selvfølgelig at han skal gjøre.

Såå for å avslutte dette inlegget vil jeg bare si; keep it cool 😉

 

 

Ref: https://www.youtube.com/watch?v=ENau7AkayN8

https://no.pinterest.com/pin/320529698451099618/

https://www.fastcompany.com/3053541/the-thumb-stopping-moment-tips-from-facebook-for-advertising-on-facebook

http://universumglobal.com/articles/2016/05/5-easy-steps-create-thumb-stopping-social-media-post/

Share This:

1 thought on “Thumb stopping content; Er jeg kul nok for deg?

  1. “Thumb stopping power” er noe jeg visste lite om helt til jeg leste dette innlegget. Her forklarer du klart og tydelig hva det er samtidig som du bruker bilder som illustrerer godt for å få poenget igjennom. Dette med å komme gjennom med noe på bare 3 sekunder er ekstremt vanskelig, og det trengs noe helt spesielt. Hvis man blir noe som folk legger merke til i newsfeeden over lengre tid, kan det bety mye for din bedrift. Dette er et sted man kan være kreativ og det er lov å utforske. Mobile enheter tar stadig over, noe du får frem på slutten av innlegget. Jeg kan se for meg at om ikke mange år står handling på mobile enheter som kongen på haugen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *