Fra desktop til mobiltelefon

Markedsføringens utvikling opp igjennom årene har vært massiv og vi har nå kommet til en epoke hvor alle konkurrerer mot alle. Det er ikke lengre de to lokale bakeriene som konkurrerer om kundenes oppmerksomhet lengre. Nå som store deler av markedsføringen skjer gjennom sosiale plattformer som Facebook og Instagram konkurrerer nå bakeriene mot alle andre som har tilgang til kundens news feed. Familie, venner, egne interesser og annonsører konkurrerer nå mot hverandre om oppmerksomheten. Det er derfor viktig at de som jobber med å annonsere forstår at vi nå kan se en overgang fra desktop til mobiltelefon.

Tidligere denne uken hadde vi besøk av Prashant Søegaard fra Facebook på skolen. Prashant jobber som digital strategy advisor for Facebook og hadde veldig mye inspirerende, men også interessant å si om hvordan markedsføringen hadde utviklet seg. Han delte inn markedsføringens utvikling i tre deler.

  1. Skiftet fra desktop til mobiltelefon.
  2. Fra tekstbasert kommunikasjon til visuell kommunikasjon.
  3. Fra en skjerm og en kanal til mange.

Vi ser nå at 60% av all tid brukt på internett skjer gjennom en mobil enhet og vi blir konstant eksponert for forskjellige poster hvor vi vurderer om dette er av interesse eller ikke. På bakgrunn av denne endringen er vi nå nødt til å skape innhhold som er tilpasset flere typer skjermer og kanaler. I tillegg er vi nødt til å tenke mer på hvem denne personen vi ønsker å nå er, enn hvilken kanal vi kommer til å treffe han i.

Hva har dette å si for markedsførere?

Tommelen sitter nå i førersetet og er veldig rask til å svinge unna og stenge vekk ting som ikke er interessant. Den vet hva den vil bruke tiden sin på og ikke, men med riktig tilnærming er den også rask til å stoppe opp og handle. Det som er viktig for markedsførerne å tenke på som ikke var vanlig tidligere er at:

  • Tenk personer og ikke enheter. Det er enkelt å tenke at man skal tilpasse seg de forskjellige kanalene, men det handler i bunn og grunn om personene vi ønsker å treffe. Det å treffe dem i riktig tidspunkt, på riktig sted, på riktig måte. Vi må forstå hvor de handler, utforsker og deler ting for å kunne tilnærme oss på riktig måte
  • Vite hvor reisen går. Veien fra tilkobling til konvertering er ikke alltid en rett linje. Nå som folk benytter flere forskjellige enheter må vi klare å kartlegge dette på en måte slik at vi kan legge til rette til en behagelig reise fra lead til konvertering.
  • Lage innhold tilpasset tommelen. Det å stoppe tommelen krever mer enn bare å ha designet innholdet for mobile enheter. Det krever personalisering, visualisering og eksperimentering, men over alt empati. Vi må klare å sette oss inn i folkets sko for å enklere kunne forstå hvordan de opplever ting, slik at vi kan skape gode opplevelser.

4 kjappe for å gjøre ditt innhold bedre på mobil

  • Video: Formatet vi er vandt til å benytte oss av på skjermer som pc og tv er til vanlig widescreen. For å kunne få mest mulig innhold inn på mobilskjermen uten at den må roteres er vi nødt til å rotere veien vi filmer til et oppreist format. Dette resulterer i at vi fyller mobilskjermen og får frem mest mulig innhold ved første blikk. Fordelen med dette er at vi da får gitt leseren mest mulig ila. av de få sekundene vi har på å få leseren interessert.

 

  • Undertekster: Hvis du poster video hvor budskap og informasjon blir spredt via vokal og tale vil jeg anbefale alle å benytte seg av undertekster. Når du har undertekster og f.eks poster en video på Facebook kommer budskapet frem selv om seerene ikke trykker seg inn på videoen. Dette kan ha flere fordeler, men først og fremst kommer budskapet frem uavhengig av om seeren går inn på videoen eller ikke. I tillegg blir budskapet tydeligere og enklere å få med seg både med og uten lyd.

 

  • Kreativitet: Bilder er gøy, Særlig hvis de rører på seg. Det å skape kreative poster gir selvfølgelig bedre resultater uavhengig om du ønsker views eller om du vil ha likes. Når jeg sier kreativitet mener jeg ikke at posten din skal blinke gult og sprute fyrverkeri, men mer det at den skal være “noe nytt”. Eksperimenter med fokuspunkter, farger, headlines og innhold. Kombiner deretter dette til noe leserne ikke anser som en helt vanlig post. Prøv å få posten din til å virke i live, er også et godt tips. Benytt deg av forskjellige effekter som blir opplevd som kule og fascinerende som mulig.

 

  • Kort og konsist: Når jeg sier kort og konsist er det viktig at dette ikke blir feiltolket. Du trenger ikke nødvendigvis å skrive mindre, men å skrive bedre kan være aktuelt. Sterke headlines og en interessant frontline vekker oppmerksomhet. Start posten med en oppmerksomhets vekkende smakebit av videre innhold. Det er også viktig å legge til rette for at det du skriver kan leses like enkelt på en mobil enhet som en pc. Ting blir mer komprimert på en mobil og det er derfor viktig å dele opp teksten i flere mindre avsnitt.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *