Musikkindustriens utvikling, positiv eller negativ?

Musikk har vært en stor del av vår alles kultur, og endringene har vært massive. Jeg som er såpass ung har ikke det samme forholdet til fysiske plater eller kassetter, som faren min har. Selv om jeg har hatt mine stunder med “hits for kids” opp igjennom årene. Poenget mitt er at musikk er like mye kultur som underholdning og alle har et personlig forhold til musikk. De vil da også ha en personlig mening om den utviklingen vi kan se over de siste årene. Personlig hører jeg på musikk til enhver tid og hadde jeg fått bestemme hadde livet vært bedre med bakgrunnsmusikk. Jeg har vært fast abonnent hos Spotify nå i rundt 5 år og trives veldig godt med det. Det jeg liker veldig godt med spotify og andre som leverer samme tjenester er at jeg kan få tilgang til de sangene jeg liker uten å måtte kjøpe en hel plate. Altså en slags debundling av albumene. Måten jeg kan sy sammen mine egne spillelister og skreddersy alt slik jeg selv vil ha det mener jeg er helt fantastisk.  Jeg husker klassefestene på barneskolen hvor alle de kule gutta hadde med seg brente cd’er med de aller kuleste 50Cent og Eminem låtene istedenfor å ha med kjøpte plater. Da var det langt i fra like enkelt å sette sammen sine egene “mixtapes”, men det ble gjort allerede på den tiden. Naturligvis var det heller ingen av oss som tenkte over at det var ulovlig den gang og det tror jeg ikke mamma gjorde det heller.

Det at musikken kommer til å gå helt over til å være digitalt format etter hvert ser jeg nesten på som en selvfølge. Den utviklingen vi ser i samfunnet rundt tilgjengelighet og skreddersøm treffer også musikkindustrien. Det mange ikke tenker over er jo at med denne delingsøkonomien vil ikke musikk industrien dø ut i det hele tatt. Det var mange som trodde at når piratkopiering og streaming hadde kommet at det kom til å drepe musikkindustrien, men 2016 viste oss noe annet.

“At the beginning of December, one of the world’s biggest labels, Warner Music, announced revenues of $3.25bn (£2.66bn) this year – its highest in eight years. More significantly, $1bn of that was from streaming, more than double its download revenue and more than $100m more than its physical revenue.”

Det som har skjedd er jo at de får betalt en liten sum per gang en sang spilles av. Taylor Swift fjernet jo sangene sine fra spotify fordi hun mente de betalte for dårlig. Når dette foregikk betalte de mellom 5-7 norske øre per gang sangen ble avspilt. Hvis vi tar Drakes “one dance” har den blitt spilt 1058 millioner ganger. Det vil altså si med utgangspunkt i at han får 6 øre per avspilling ender vi på 63 480 000 kr noe jeg mener er en akseptabel sum for ei låt. Det vi ser er bare at markedet trengte litt tid til å tilpasse seg endringene, og musikkindustrien kan fortsette å vokse.

“I thought the days of the music industry talking about anything in terms of millions were gone, but now we are looking at billions of streams on an almost daily basis. If you look at the the raw numbers of people who are streaming, I think you could now argue that music has never been more popular.”
– Paul Smernicki

En annen konsekvens av denne digitale utviklingen er at artister nå har blitt mer en merkevare og symboler. De publiseres i magasiner, SoMe, konserter og alle andre steder. Om dette er et resultat på at artistene tjener for lite eller om de bare vil tjene mer er et veldig aktuelt spørsmål. Jeg ser for meg at dette skjer mest på grunn av at det nå er en mye større mulighet enn tidligere. Altså en naturlig følge av digitaliseringen og ikke et resultat av musikkindustriens tidligere problemer.

Min personlige mening om utviklingen er at den er positiv. Ikke det at slik det var før ikke fungerte, men hvis alt annet skal være tilgjengelig og ikke musikk ville det vært veldig unaturlig. Det faller seg naturlig at dette er den utviklingen som skulle komme i sammenheng med alt annet som har blitt digitalisert.

Ref:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_streamed_songs_on_Spotify
https://www.theguardian.com/technology/2016/dec/29/music-streaming-industry-saviour-labels-spotify-apple-music?_scpsug=crawled_2458924_972a63b0-cdd3-11e6-fabe-90b11c40440d#_scpsug=crawled_2458924_972a63b0-cdd3-11e6-fabe-90b11c40440d

Share This:

3 thoughts on “Musikkindustriens utvikling, positiv eller negativ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *